مشاوره و رزرو نوبت: 09130754940

بیماری‌های لثه و درمان آن

بیماری‌های لثه از شایع‌ترین بیماری‌های دهان است که بر اساس آمارهای موجود ۸۰درصد افراد به آن مبتلا هستند که البته غالباً خودشان از این موضوع آگاهی ندارند.
اطلاعات به‌دست آمده از منابع اروپایی نشانگر آن است که حدود ۵۰درصد افراد دارای دندان که در گروه سنی بین ۶۵ـ۵۰ سال قرار دارند، مبتلا به بیماری پریودنتال پیشرفته می‌باشند.

خصوصیات لثه‌ی سالم
لثه‌ی سالم به رنگ صورتی می‌باشد و محکم به طوق دهان چسبیده است. خونریزی، تورم و چرک ندارد. البته باید در نظر داشت که رنگ لثه تا حدودی با رنگ پوست افراد می‌تواند هم‌خوانی داشته باشد.

علایم لثه‌ی بیمار
از مهم‌ترین علایم بیماری‌های لثه می‌توان به قرمزی و تورم لثه، خونریزی، بوی بد، ایجاد فاصله بین دندان‌ها، لق شدن یک یا چند دندان، جدا شدن لثه از دندان، تحلیل و عقب‌نشینی لثه، خارش لثه‌ها و دردی که به‌صورت مبهم ظاهر می‌شود، اشاره نمود.

لثه‌ی متورم
لثه نباید خونریزی داشته باشد حتی موقع مسواک زدن و نیز استفاده از نخ دندان. اگر لثه‌ها خون‌ریزی دارند حتی اگر این خون‌ریزی گاه‌به‌گاه باشد یا مثلاً هنگام گاز زدن سیب خون‌ریزی داشته باشند، نشانه‌ی بیماری لثه است. اگر این بیماری درمان نشود، استخوان زیرین را گرفتار نموده باعث لقی، جابه‌جایی و نهایتاً از دست رفتن دندان‌ها می‌شود.

علل بیماری‌های لثه
۱. مهم‌ترین علت، عدمرعایت بهداشت دهان و دندان است. هر گاه بهداشت دهان و دندان برای ۴ـ۲ روز رعایت نشود علایم بیماری‌های لثه ظاهر می‌شود.
۲. مصرف دخانیات
۳. ترمیم‌های غلط دندانپزشکی
۴. روش‌های غط مسواک زدن
۵. کمبود بعضی ویتامین‌ها مثل ویتامین C

باید اشاره کردکه در دوران حاملگی لثه‌ها متورم هستند که این تورم، رابطه‌ای با بیماری لثه ندارند. همچنین مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضد صرع باعث تورم و التهاب می‌شوند.
بیماری‌های لثه می‌توانند روی سایر اعضای بدن مثل قلب، کلیه و... اثرات مخربی داشته باشند که گاهی غیرقابل درماناست.

درمان
آموزش بیمار و تشویق وی به رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، اولین گام و مهم‌ترین اصل در درمان است که باید از سوی پرستاران در کلینیک دندانپزشکی جدی تلقی شود. در صورت عدم رفع بیماری لثه، جرم‌گیری و سایر اقدامات لازم توسط دندانپزشک صورت خواهد گرفت.
باید به افراد گوشزد کرد که در دوران نوجوانی و جوانی، احتمال پوسیدگی دندانی، بیشتر از بیماری‌های لثه است و با افزایش سن ابتلا به بیماری لثه بیشتر خواهد شد. برلاف تصور عموم، جرم‌گیری ضرری برای مینای دندان ندارد و حساسیت دندان بعد از جرم‌گیری با رعایت دقیق اصول بهداشتی و یا استفاده از خمیردندان‌های خاص پس از ۱۵ـ۱۰ روز از میان می‌رود. ضمناً لقّی دندان بعد از جرم‌گیری به‌علت حذف جرم اطراف دندان است نه عمل جرم‌گیری.

ماساژ لثه
ماساژ لثه به‌علت تحریک عروق لثه، ضمن دادن قوام به لثه‌ها، در خوش‌رنگی و بهبود بیماری لثه مؤثرتر می‌باشد.

راه‌های ماساژ لثه
ماساژ به‌وسیله‌ی انگشت اشاره از قسمت وسیتبول به‌طرف لبه‌ی لثه و یا با مسواک به آرامی و ملایمت انجام می‌شود.

کلینیک دندانپزشکی اصفهان